עברתי דירה - https://learntech.co.il

החל מפברואר 2019, החלטתי להפסיק לעדכן את הבלוג ולעבור לפלטפורמה רחבה יותר.  מוזמנים לאתר החדש שלי - לחצו כאן  #טכנולוגיותלמידה, #ק...

יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

אורנים מכללה נכה?



תרימו את הכפפה!
מאת אור דניאל

"מכללה שאינה נותנת נגישות מלאה היא מכללה נכה" (מנכ"לית מכללת אורנים), האם אנו דור המחנכים העתידי פועלים בנושא? אלו שינויים התחוללו בנושא במכללה משנה שעברה ?

בשנה שעברה חרה לי מצב הנגישות במכללה והחלטתי לפעול בנושא. אם דמוקרטיה היא בירוקרטיה אז הרי שנתקלתי בה לעומק. איני רוצה לשוב ולדבר על חוקים ותקנות לכן אוסיף בכתבה שני מכתבים מאוד מעניינים שנכתבו ונשלחו לאחר שדיברתי עם הגורמים השונים. (המכתב הראשון מעו"ד עירית שביב-שני מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים בעלי מוגבלות למנכ"לית אורנים, המכתב השני מח"כ אילן גילאון לשר גדעון סער) .
**עדכון 19.8.2011 - במהלך מאבק יוקר המחייה ופגישה אקראית למול פרופ' יאיר קארו שאמר לי "אתה אור דניאל בזכות המכתבים ששלחת מכללת אורנים מקבלת תקציב של כ-4 מיליון ש"ח להנגשת המכללה לנכים" 


בסמסטר האחרון אני חונך סטודנט אמביציוני אשר השיב לי במעט את התמימות שאיבדתי, הרצון לתקן דברים – לשנות.   שינוי זאת אינה מילה גסה, אני מוצא עצמי נזכר בסיבות שפניתי ללמוד חינוך, הרצון לשנות ולהשתנות. הרצון בלעשות משהו בעל משמעות.
הסטודנט שאני חונך ראיין אותי במסגרת קורס והוא רשם " אור דניאל הינו סטודנט שנה ב' באורנים, שפועלו הינו רב. בנוסף על הלימודים התובעניים אור הינו רכז נוער ביקנעם, רכז צמ"ח וחונך בפר"ח לש"ם (חונך סטודנטים לקויי למידה). חשוב לזכור שבשנה שאור ניהל את המאבק הוא היה סטודנט שנה א', במכללה חדשה ועדיין ניהל את מאבק ואף הגיע לח"כ. אור הגיע רחוק עם המאבק שלו, הוצף בהבטחות אך כשהעניינים הגיעו לידי פעולה הדברים לא נעשו כפי שהובטחו. הדברים שנאמרו לו היו מן השפה לחוץ, מה שנקרא "אין תוכו כברו". אנשים כמו אור חשובים לחברה שלנו כדי שתהיה דינמית, פורה והמשנה את המציאות הלא רצויה. הרצון לחולל שינוי צריך לבעור בכל אדם המבין כי יש מה לשנות. המציאות שונה לבטח, ולכן חשוב לשמור ולשמר את האלו שהשינוי כן בוער בעצמותיהם. השאלה הנשאלת היא האם האש תכבה אל מול כמות המים המבקשת לייבש אותם ולשמר את המצב המצוי והלא רצוי?" (זיו רוזנצוויג)

במהלך הריאיון הבנתי- שאולי איפה שהוא וויתרתי? אולי מספיק! למה אני צריך את זה על הראש? יש לי מספיק עיסוקים מי אני שיגרום לשינוי ? אז זהו שלא אני לא מוכן לוותר! אני רוצה לבדוק מה קורה, אני רוצה לראות איזה דברים אפשר לשנות, ואני רוצה אתכם איתי!

אז צריכה להישאל השאלה – מה אכן השתנה במכללה משנה שעברה? ומה צריך לשנות ?

כאן אני זורק את הכפפה לכם הסטודנטים של מכללת אורנים, המחנכים העתידיים של מדינת ישראל. כאן אני קורא לאגודת הסטודנטים של מכללת אורנים לפעול, זה המקום בו אני רוצה סטודנטים שיתקשרו שישאלו מה? איך? למה? וכמה?
"ראו וכן תעשו" (שופטים ז', יז') בתור מורים לעתיד, אנשי חינוך המובילים את הדורות הבאים של אזרחים במדינת ישראל. אנחנו צריכים להוות דוגמא, אנחנו החזית של המילה הגסה עד מאוד ערכים , תרימו את הכפפה!

חתימה על העצומה- הנגשת מכללת אורנים

לכתבת רדיו מלאה – נגישות נכים באורנים

בין המרואיינים בכתבה-

עמליה סטודנטית בעלת 100 אחוז נכות ממכללת אורנים
עו"ד אירית שביב-שני- מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
ח"כ אילן גילאון
מנכ"לית אורנים- הגב' נוגה בוטינסקי
יו"ר אגודת הסטודנטים לשעבר מר ליאור בניסטי

סימוכין: 507030210
3 בפברואר 2009


לכבוד
ח"כ גדעון סער
שר החינוך
משרד החינוך
ירושלים
(באמצעות פקס: 5602246 – 02)


הנדון: תמיכת משרד החינוך בהנגשת מכללת 'אורנים' לסטודנטים עם מוגבלויות

בלשכתי התקבלה פנייה כנה מסטודנטים במכללת אורנים המעורבים בחיי הקהילה ותורמים לה בכל דרך אפשרית הראויה לציון. אלו האחרונים מצאו לנכון לפנות אלי אישית על מנת שאוכל לתמוך במאמצים בשנה החולפת להנגיש את מכללת "אורנים" לסטודנטים עם מוגבלויות הלומדים במכללה. מבירור שערכתי, הנהלת המכללה מודעת למצב הקיים כאשר נכון ליום כתיבת המכתב, הלה פועלת לצמצום כיתות והעברתן למקום קרוב ונגיש יותר לכניסת המכללה  עבור אותם סטודנטים בעלי מוגבלויות, לאחר שכל ניסיונותיה למצוא פתרון ראוי עלו בתוהו בשל קשיים בירוקרטים וחוסר תקציב. למותר לציין, כי אף אגודת הסטודנטים נרתמה למאבק בשנה שעברה אך ללא הועיל.

כיום, מכללת "אורנים" נחשבת לאחד ממוסדי החינוך הנחשבים והגדולים בישראל ועל כך אין עוררין. חרף זאת, בעיית הנגישות במכללה עבור סטודנטים עם מוגבלויות היא מבין החמורות בישראל, שכן לא רק שהדבר מהווה פגיעה חמורה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, קרי, אדם עם מוגבלות נאלץ בעל כורחו לבדוק האם מוסד אקדמי נגיש, אם לאו, בטרם ירשם ללימודים במוסד להשכלה אקדמית לשם רכישת מקצוע לחיים. כי אם חמור מכך, משרד החינוך מתעלם לחלוטין מחוק שיווין לאנשים עם מוגבלויות ולמעשה מבטל ערכים מהותיים כגון,שוויון וכבוד האדם המהווים תשתית לצביונה של מדינת ישראל.  תמהני הכיצד זה שבשנת 2010 משרד החינוך המחנך ותומך ב"ארץ ישראל היפה" ממשיך להערים קשיי נגישות עבור סטודנטים להשכלה גבוהה, תוך התעלמות מוחלטת מפניות לתמיכה וסיוע ממוסד האקדמי המוכר על ידו.

חשוב לציין כי תקנות הנגישות המהוות פועל יוצא לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מונחות כעת על שולחנה של ועדת המשנה של ועדת העבודה, רווחה ובריאות לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. הווה אומר, לכשיובאו לאישור סופי, הרי שכל משרד ממשלתי יחויב להנגיש את מוסדותיו השונים הן מבחינת המבנים והן מבחינת השירותים. על כן, אבקש את טיפולך המסור למען אותם אלה שנתונים לחסדי החברה ויפה שעה אחת קודם.

בברכה,
      ח"כ אילן גילאון


ירושלים: י"ג שבט תש"ע
28 ינואר 2010
מספרנו: 045-99-2010-000476
                          מספר תיק: 2010-58

לכבוד
גב' נוגה בוטינסקי
מנכ"לית מכללת אורנים
באמצעות דואר אלקטרוני

שלום רב,

הנדון: נגישות לאנשים עם מוגבלות

1.      נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הוקמה מתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998. לפי חוק זה, תפקידי הנציבות הם, בין היתר, קידום עקרונות היסוד של החוק, קידום שוויון ומניעת הפליה של אנשים עם מוגבלות, קידום נגישות ועידוד השתלבותם והשתתפותם הפעילה של אנשים עם מוגבלות בחברה.
2.      אני פונה אליך בעקבות פניה שהתקבלה ממר אור דניאל. לפי הפנייה מכללת אורנים אינה נגישה באופן מלא לאנשים עם מוגבלות. משיחה עמך עולה כי רוב המבנים במכללה נבנו לפני שנות השבעים, וכי החוכרת של הבניינים במכללה היא התנועה הקיבוצית.  
3.      בהמשך לשיחתנו, אבקש להבהיר את המצב החוקי בעניין: חוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965 ותקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל – 1970, קובעות כי "בית ספר למבוגרים ומוסד להשכלה גבוהה מוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, תשי"ח-1958" הם "בניין ציבורי א'" ולא יינתן היתר בניה לבניין כזה ללא התקנת "סידורים מיוחדים לנכים" על פי דרישות התקנות. התקנות מתייחסות לבניין שקיבלו היתר בניה לאחר שנת 1972.
4.      חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן: החוק), קובע כי כל מוסד על-תיכוני קיים יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות לפי תקנות שיתקינו שר החינוך והתמ"ת (סימן ז' לחוק). תקנות אלה טרם הותקנו והן כרגע בגדר טיוטה. לפי תשובת מדינת ישראל לבג"צ 5833/08 מיום 21/09/09, התקנות היו אמורות להיות מוגשות לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת עד סוף שנת 2009. לאחר קבלת אישור הוועדה, ייכנסו התקנות לתוקף. 
לאחר כניסת התקנות לתוקף, יחוייב מוסד על-תיכוני בהנגשה הדרגתית, שסופה לא יאוחר ב-1 באוקטובר 2014. כלומר – עד אוקטובר 2014, כל המוסדות העל-תיכוניים יצטרכו להיות נגישים באופן מלא, לפי דרישות שיפורטו בתקנות לעיל.
על כן מומלץ שמכללת אורנים תערך לביצוע חובת ההנגשה מבעוד מועד, כדי לא לעמוד מול שוקת שבורה כאשר ייכנס התקנות לתוקף.
עוד יצויין, כי לפי החוק, חובות הנגישות חלות על הבעלים או המחזיק של המקום הציבורי, לפי העניין, ולכן טענתך לפיה המכללה תלויה בתקציבים של משרד החינוך, ועל כן לא מנגישה את בנייניה, לא תוכל לעמוד למכללה כשייכנסו התקנות לתוקף, מאחר שחובת ההנגשה תחול עליה ישירות.


בברכה,

עו"ד עירית שביב-שני
     מנהלת מחלקת שאילתות נגישות




6 תגובות:

  1. אחרי קראתי את הכתבה הבנתי ממך שבאמת עדיין לא מאוחר. ישנם דברים שעושים לאור הזדהות, כגון: להזהות עם עיוורים אפשר להחשיך וכו'. איך אפשר להזדהות עם נכים? אנחנו כולנו מלוננים על העליה לביניין 56. מה יגיד אדם שמתקשה בהליכה?
    צריך לעשות משהו ולא להענות ל"יהיה בסדר" או "אי אפשר"!

    השבמחק
  2. נושא חשוב ביותר ודווקא לפני שבוע דיברנו על זה אני ועוד כמה מהחבר'ה.. ועלו לנו שאלות כאילו מה יעשה נכה שירצה ללמוד באורנים "במכללה לחינוך" איך יעלה לבניין, איך יגיע לכיתה ואיך ירד לספרייה, מי מתחשב באנשים האלה?, וכמה חוסר ההתחשבות באנשים מסויימים עלול לסגור בפניהם דלתות ולהשאיר להם מספר אפשרויות קטן לבחירה, אלה הם שאלות בסיסיות ולא רצויות. לא התחלנו לדבר על הנכים ספיציפית אלא נפתח הנושא אחרי שהגענו למסקנה שבעצם אנחנו שהולכים על שתי רגליים מתקשים לעבור מבניין לבניין אז מה יעשה נכה?, ואיך זה אפשרי שבאורנים המכללה שמתחשבת בלקויי למידה וכ' אין עדיין גישה לנכים.
    מסכימה עם זיו: שאנשים כמוך "חשובים לחברה שלנו כדי שתהיה דינמית, פורה והמשנה את המציאות הלא רצויה"
    ואין ספק שהשאלה המשמעותית שהעלאת בסוף מסכמת את המצב הקיים.
    אתה תורם לא מעט ובטח יש לחניכים שלך מלא מה ללמוד ממך, ומה שיהיה אתה לא צריך לוותר הרי השינויי יכול להיגרם מאדם אחד אמיץ שרודף אחר הצדק והשוויון.
    שאפו על היוזמה זה מה שיש לי להגיד לך.
    "-הם- תמיד אומרים שזמן משנה דברים, אבל למעשה אתה צריך לשנות אותם בעצמך."- אנדי וורהול.

    השבמחק
  3. אני מצדיעה לאנשים כמוך!!!

    השבמחק
  4. כל הכבוד אור, אל תתיאש!
    אני שמחה לדעת שאני עובדת עם אנשים שהם באמת מחנכים, שמובילים שינוי, שמשמשים דוגמא ושלא מתייאשים.
    בהצלחה במאבק

    השבמחק
  5. אורקוש,
    אני כלכך מסכימה איתך! כל הכבוד על היוזמה :)
    כאשר לא ניתנת נגישות מלאה לכל אדם שהוא, הדבר יוצר הפליה לבין מי שכן או לא " יכול " ללמוד במכללה. המגבלה הפיזית והבלתי ניתנת לשינוי שיש להם , והתמודדות המתמדת של כל יום ביומו כל חייהם, קשה מ...שלעצמה.
    המכללה אמורה לספק נגישות , ויכולת לכל אחד ואף לעזור לאותם אנשים על מנת לגרום לשוויון מוחלט והרגשת נוחות וטבעיות לכל אחד מהמסתובבים במכללה.

    שכן ירבו אנשים כמותך , ואולי אף נושא " הנגישיות" יעבור בשכלם הבריא של רוב תושבי מדינת ישראל ובעיקר אצל בנאים ואדריכאלים בכל מקום.

    השבמחק
  6. תודה על התגובות החיוביות, אני רק מעוניין לעורר אכפתיות ועשייה בקמפוס.

    השבמחק