עברתי דירה - https://learntech.co.il

החל מפברואר 2019, החלטתי להפסיק לעדכן את הבלוג ולעבור לפלטפורמה רחבה יותר.  מוזמנים לאתר החדש שלי - לחצו כאן  #טכנולוגיותלמידה, #ק...

יום שני, 2 במאי 2016

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מרימה הילוך: יוצר הביטקוין נחשף לראשונה, ההשקעות בתחום גדולות מאי פעם. המהפכה הגדולה ביותר בהיסטוריה החלה

מאת: אור דניאל

העולם המוכר לכם עד כה הסתובב על צירו על ידי הכוחות המוכרים לכם: מדינות, פוליטיקאים, בנקים, תאגידי ענק. אין ספק שכוחות אלה ימשיכו להיות כוחות מרכזיים במשחק. אבל, המהפכה הגדולה ביותר התחילה. בשקט, בשקט, מתחת לאפכם החל תהליך שייזכר בהיסטוריה כמהפכה הכלכלית הגדולה ביותר משחר האנושות.




תולדות הכסף


אי שם בהיסטוריה הכל החל עם הצורך של האדם לנהל קשרי מסחר, זה התחיל ב- barter , בעברית פשוטה סחר חליפין. אדם המייצר חיטה היה הולך לצייד ואומר "היי צייד אפשר קצת בשר ואתה קח לך קצת חיטה". כך החל הצורך הבסיסי בקשר מסחר ראשוני. משם זה התפתח להיקפים גדולים הרבה יותר בין תרבויות קדומות. בני האדם הבינו שיש צורך להכניס גורם מתווך כאשר אותו אדם רצה לסחור עם איש אחר, אבל לא רצה את מה שהוא מכר, עלה הצורך במטבע הראשון. 

התרבות המסופוטמית וכן האימפריה הבבלית היו הראשונות לפתח מערכת כלכלית המבוססת על מטבע, לפי ראייה מודרנית של זכויות וחובות, חוקים וחוזים, פרקטיקות שימוש ועוד. נרוץ בנבכי הזמן לימינו, כאשר לכל מדינה יש מטבע וערכו נקבע לפי משתנים רבים כאלה ואחרים. הכלכלה העולמית מתבססת על השימוש במטבע. תנודות גבוהות מדי לכאן ולכאן יכולות להוביל לנפילה כלכלית של מדינה שלמה (ואולי אף יבשת שלמה, נראה מה העתיד יביא עמו).

מדינות, בנקים, תאגידים וגורמים כלכליים אחרים משחקים כל יום במשחק הבורסה. המשחק הזה קובע את איכות חייהם של מאות מיליוני אנשים. כוחם של מדינות, בנקים תאגידים וכו' נקבע על היכולת שלהם לאגור מלאי של כסף, להרוויח עליו ולשלוט בו. בעשותם כך הם שולטים למעשה בכל. לא ידעתם? העולם זז על ציר הכסף.

מי זה סאטושי נאקמוטו? מה זה ביטקוין?

היום (2.5.16) נחשף האדם הקרוי סאטושי נאקמוטו ממציא הביטקוין (מועמד לפרס נובל לפני שידעו מיהו). אם לא הכרתם את השם 'סאטושי נאקמוטו' אל תרגישו מבולבלים, פשוט קראו על המצאתו של הביטקוין.

במשפט אחד שממש לא מתאר את הכל (לעצלנים מביניכם): סאטושי הוא אדם אשר המציא מערכת המבוססת אלגוריתם בלתי פריץ, המאפשרת סחר חליפין במטבע peer to peer  (בין אדם פרטי לאחר) ללא גורמים מתווכים.

ד"ר קרייג רייט נחשד במשך שנים להיות 'סאטושי נאקמוטו' אך הוא הכחיש זאת ולא יכלו להוכיח אחרת. היום הוא חשף את עצמו בראיונות לרשתות מובילות, הציג הוכחות שהוא אותה דמות אגדית, 'סאטושי' הוא ד"ר קרייג רייט.

העולם התרגל לקיומו של מטבע הביטקוין אבל ממשלות ובנקים רבים עדיין חלוקים ביחס אליו. במקומות אחדים הוא לא חוקי, התנודות שלו גבוהות מאוד ועדיין לא יודעים כיצד ליצור מדיניות מסודרת כלפיו.

שוק המטבעות הוירטואלי או 'הבלוקצ'יין' יאמוד בעתיד על פי כל התחזיות כשוק של טריליוני דולרים. הבלוקצ'יין היא טכנולוגיה המסירה את כל המחסומים, מחברת בין מדינות עסקים ואנשים. טכנולוגיה בלתי פריצה ואמינה. קרנות השקעות הון סיכון רבות החלו תהליכי פיתוח והשקעה בטכנולוגיה הזו, היא תכוון את העתיד הכלכלי של האנושות.

המהפכה הגדולה ביותר – החלה

העולם המוכר לכם בנוי על מערכות רגולטוריות, מאזני כוח בין מדינות, בנקים ותאגידים וכוחות אחרים. מאזן הכוח לא יחזור להיות כפי שהיה בעת החדשה. חשיפתו של ממציא הביטקוין יחד עם השקעות גדולות בענף הבלוקצ'יין (שגדלו מאוד לאחרונה) יוצרות מומנטום חזק מאוד להיווצרותה של כלכלה חדשה.

כלכלה בה לא ניתן יהיה לאכוף חוקים, למנוע עסקאות, לדעת מי המשלם ומהיכן הכסף הגיע. מטבעות שתנודתם לא תהיה צפויה. ריבוי מטבעות חדשים יוביל להיעלמות המטבעות המוכרים לנו כיום (יום אחד בעתיד), ייצור שווקים ואולי אף יוביל לעולם חופשי (כך נדמה) של סחר חליפין בו גבולות מדינות, גודל חשבון הבנק שלך ומי אתה אינם רלוונטיים. האם נחזה בהתמוססות גבולות עולמית והיווצרות של מטבע אחד או יותר שיחליפו מאות סוגי מטבעות המוכרים לנו היום? איני יודע. 

העתיד והעבר יחדיו

המשמעות הגדולה ביותר בסחר חליפין בין בני האדם ללא מתווך היא חסרת תקדים. התרבויות שהיו לפני אלפי שנים והעתיד הקרב עלינו ובא מתאחדות. אדם בעל מבשלת בירה יכול להחליט כי חמישה ארגזי בירה משתווים לעשרה ספרים וכך סחר החליפין יתקיים דרך ההגדרה שלו במטבע וירטואלי.
.
כל עסקה בבלוקצ'יין מיידעת את כל האנשים שיש בידם חשבון שכזה (הכוונה שככה המידע נשמר בכל בלוק, גיקים יבינו), מספר החשבון הוא חסוי ולא ניתן לאיתור אבל כל עסקה שמתקיימת מיידעת את כלל העולם (ברמת שמירת המידע בבלוק התכנות). 

הפרטיות איננה עוד, אבל היתרונות טמונים בכך שהיא אמינה, ללא עמלות ומתווכים ויכולה ליצור מנגנון עסקי יעיל הרבה יותר מזה הקיים כיום. בעשותה כך תייצר גם סוג אחר של ראיית חשבון, עורכי דין שונים בתכליתם ומגוון רב של מקצועות חדשים שיצוצו להם. העתיד כבר כאן וברבדוס (מדינה בקריביים) אימצה לעצמה 'ברבדוס דולר מקוון'  – קראו עוד.


העולם לא יתקדם לפי תחזיות של מדינות, בנקים וכו', האדם היחיד והעסקאות אותם הוא עושה יקבעו את מהלך הכסף ויחד איתו את מהלך המסחר העולמי. לא ניתן לדמיין את כלל ההשלכות על העולם, את זה אשאיר לדמיונכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה