עברתי דירה - https://learntech.co.il

החל מפברואר 2019, החלטתי להפסיק לעדכן את הבלוג ולעבור לפלטפורמה רחבה יותר.  מוזמנים לאתר החדש שלי - לחצו כאן  #טכנולוגיותלמידה, #ק...

יום שישי, 14 באפריל 2017

העולם זקוק לחלום


העולם זקוק לחלום



"לא לכעוס עלי בבקשה. אבל אני לא רואה חדשות. למה? כי אין שום 'חדש' ב'חדשות'.
נכון, רגש האמפתיה הוא חשוב.
והרגש הזה מתעורר למראה תמונות של נשים רצוחות על כבוד המשפחה (זה לא חדש), נכים מתוסכלים מזלזול המדינה בהם (זה לא חדש), חולים שוכבים במסדרונות (זה לא חדש), פקקים (זה לא חדש), תאונות (זה לא חדש), תורים (זה לא חדש), צפיפות בכיתות (זה לא חדש). (זה לא חדש) (זה לא חדש) (זה לא חדש)" (מתוך הבלוג של אודי מנור)

אני לא אמשיך לצטט את ד"ר מנור ואתפלפל בטיעונים השונים שהוא העלה באותו הפוסט, אלא אתחבר להנחה של המשפטים הללו שאנו שרויים במציאות שחוזרת על עצמה, חדשות שאינן חדשות ומציאות ללא כיוון – ללא חלום קולקטיבי שאם בעבר חלמנו להקים מדינה הרי האם כל חלומנו כעת הוא רק לשמור עליה? באם נסתכל מנקודת מבט רחבה יותר, לאן המין האנושי מתקדם? האם כל רצוננו הוא לחיות את חיינו בשקט. האם הפסקנו לחלום?

10 דברים שהסרט 'בחזרה לעתיד' חזה והתגשמו 

בסרט 'בחזרה לעתיד' משנת 1985 ניתן לראות המצאות שחזו והתגשמו בשנים האחרונות (מודגם בצורה נוחה בסרטון למעלה).  הסופר הנודע הרברט ג'ורג וולס חזה שרכבות ומכוניות יגרמו למעבר אוכלוסייה מערים לפרוורים, שאיפה של גברים ונשים לחירות מינית והפחתת הגבלות מוסריות-תרבותיות בספרו 'ציפיות' משנת 1901. אם כך, ניתן להניח כי מדע-בדיוני הינו מונח שלא עומד במבחן המציאות שכן הבדייה הופכת למציאות. אם כך, האנו זקוקים לחלומות? לבדיות שאותם נוכל להגשים.

אנו נוטים להתעלם מהתמונה הגדולה: התחזיות על גידול באוכלוסיה העולמית (כאן) גדילה משמעותית של מדינות כמו הודו, סין ואפריקה והירידה בילודה בעולם המערבי. כל זאת עם התמורות המתרחשות בעולם: מלחמות, פליטים, התפתחות טכנולוגית כלכלית (ביטקוין), התעמקות במחקר על 'אינטלגנציה המלאכותית' ופיתוחים טכנולוגיים רבים אחרים. תחזיות על חוסר במשאבים בסיסיים כמו מים ואוכל, פיצוץ אוכלוסין, זיהום וגורמים נוספים יוצרים בסיס לוויכוח אשר יכול להימשך באמצעים אחרים – מלחמה.

החדשות אינן חדשות, אנו עסוקים בעצמנו בהשתדלות מתמדת לא לבחון את התמונה הגדולה גם אם נסתכל עליה נתייחס אליה במחי יד כפי שצקצקנו למול הטלוויזיה כאשר צפינו בחדשות. נצפה בסרט מדע-בדיוני או נקרא ספר שכזה שייתן השראה ויכניס אותנו למציאות קצת אחרת מהמוכרת לנו מציאות אליה נחלום להגיע או לברוח ממנה, מציאות בה נתרגש, נפחד או נבכה. אנו זקוקים לבדיות הללו, לחלומות הללו שייתנו לנו השראה, שיעוררו אותנו, אנו זקוקים לחלומות שמתבססים על התמונה הגדולה.

האם אתם מכירים אנשים חולמים?



יֵשׁ בִּי חֲלוֹם כִּי יוֹם אֶחָד תַּעֲלֶה וְתָּבוֹא אֶמוּנָה עֲמֻקָּה: "אָנוּ אוֹחֲזִים בְּאֱמֶת צְרוּפָה כִּי כֹּל הָאָדָם נִבְרָא שָׁוֶה"
מרטין לותר קינג בנאומו ההיסטורי 'יש לי חלום'  ב-20 באוגוסט 1963 באנדרטת וושינגטון למול 250 אלף מפגינים, רגע זה הפך להיות רגע מכונן בהיסטוריה האמריקאית ונחשב לאחד הנאומים הטובים ומעוררי ההשראה בהיסטוריה (הנאום המלא בעברית, וידיאו של הנאום).

"המורד האלמוני \ איש הטנק"

ב-4 ליוני 1984 על רקע רציחתם של כ-2,600 מפגינים במחאות כיכר טיין-אן-מן בסין, נעמד אדם בודד למול שיירת טנקים (ראו סרטון 'המורד האלמוני') אשר כונה 'המורד האלמוני' או 'איש הטנק'. כל רצונם של הסטודנטים שנרצחו הוא ליצור רפורמות דמוקרטיות במדינה. 'איש הטנק' נלקח על ידי אנשי ממשל, למרות ניסיונות הממשל להעלים את התצלומים ולהכחיש את עובדת קיומו של 'איש הטנק' התמונות פורסמו ברחביי העולם ובין לילה 'איש הטנק' הפך להיות סמל מחאה בעולם כולו. לאחר מכן ב-1998 הגדיר מגזין טיים את 'המורד האלמוני' כאחד האנשים המשפיעים בהיסטוריה. התמונה הוכתרה על ידי מגזין לייף כאחת ממאה צילומים ששינו את העולם.

הנחיתה על הירח 1969

"זהו צעד קטן לְאדם, קפיצה גדולה לאנושות"

ב-20 ביולי 1969 נחת המין האנושי לראשונה על הירח, ניל ארמסטרונג מפקד אפולו 11 היה האדם הראשון שדרך על כוכב אחר. הרגע המצולם בו ארמסטרונג אומר 'זהו צעד קטן לאדם,קפיצה גדולה לאנושות' הפך להיות רגע מכונן בהיסטוריה האנושית. המין האנושי התחיל לא רק לחלום אלא להאמין שהעתיד נמצא בחלל ואם ניתן להגיע לחלל אזי הכל אפשרי.

הרקע לנחיתה על הירח הייתה התקופה הקרויה 'המירוץ לחלל' בה התחרו ארה"ב וברית המועצות (רוסיה) על הרצון להגיע ראשונים לחלל ולאחר מכן על הרצון להיות הראשונים שנוחתים על הירח. הרוסים הקדימו את האמריקאים בהגעה לחלל ואילו האמריקאים נחתו ראשונים על הירח. תקופת המתח בין שתי המעצמות קרויה 'המלחמה הקרה', ניתן לראות בסרטון 'מי ניצח במירוץ לחלל' התנאים 'מלחמה', מירוץ הביאו לקדמה טכנולוגית משמעותית.

מי ניצח את במירוץ לחלל? 

לאורך ההיסטוריה הצורך בעליונות צבאית הביא להתקדמות \ קפיצה משמעותית בידע האנושי. מצב המירוץ \ תחרות נמצא עמוק בתודעה האנושית כיצר הישרדות קדום השוכן בכל אחד מאיתנו, זאת עם הרצון לשגשג עבור טובת התא המשפחתי, העיר, המדינה – השייכות שלנו. האם לא הגיע הזמן שנשאף לקדמה לא דרך מלחמה? האם לא נשים את כל הנתונים מולנו – דמוגרפיה, כלכלה, חברה, תרבות, משאבים וכו' ונראה שהדרך בה אנו הולכים מובילה לעימות – באם לא ימצאו פתרונות.

הזמן אינו ניתן לעצירה ואנו נתקל בגידול דמוגרפי, חוסר במשאבים בסיסיים ועלינו למצוא את הפתרונות לכלל הבעיות. הפתרונות יכולים להימצא בטכנולוגיה – הרי הטכנולוגיה כל ייעודה למצוא פתרון לבעיה והנה לכם המתכון לסטרטאפ הטוב ביותר – מוצר\שירות הנותנים מענה לבעיה משמעותית.

בכדי לייצר פתרונות טכנולוגיים אנו זקוקים לא\נשים כאלה, אנשים הבקיאים בטכנולוגיה, מבריקים והחשוב ביותר אנשים שיודעים לחלום – להיות יצירתיים ולדמיין פתרונות וקשיים שעדיין לא קרמו עור וגידים. אנו זקוקים לאנשים חולמים "אם אתה יכול לחלום על זה , אתה יכול לעשות את זה" (וולט דיסני).

אם הייתה משימה ליישב כוכב אחר והיו מציעים לכם להצטרף האם הייתם מוכנים לעזוב הכל ולנסוע? חלקכם אולי לא, אבל כולכם תהיו מוכנים לרכוש את ערוץ 'האח הגדול מיישבים כוכב' באם הייתה את האפשרות הזו. הייתם מגיעים מהעבודה יום יום וצופים באותם אנשים אמיצים שבחרו לצאת למסע המרתק מכל – ליישב כוכב אחר. כנראה, בכדי לחלום צריך להיות אמיץ.

איזה חלום יכול לפתור את הבעיות של המין האנושי? איזה חלום יכול להחזיר לנו את הזיק בעיניים ואת השאיפה המתמדת להיות טובים יותר, חכמים יותר, לחקור יותר. כאשר הייתם ילדים והסתכלתם אל השמיים בפליאה, אל עבר הכוכבים אתם כבר מצאתם את ההשראה. ההשראה נמצאת במבט שלנו כלפיי מעלה, עלינו לחלום להגיע לשם ולכבוש את החלל שוב לא רק בחלומיתנו אלא גם עבור ילדינו. אבל, לא רק עבורם אלא גם עבור עצמנו, נתאחד סביב חלום אנושי גדול, נדע ללמד ולחנך בהתאם שהרי בחלל אנו זקוקים יותר מכל האחד לשני ויותר מכל אנו זקוקים לחולמים שיודעים לרתום את החלום למציאות ולייצר חלומות המתגשמים עם הטכנולוגיה שהם מדמיינים.

עלינו ללמד את החלום הגדול מכל – החלל. עלינו ללמד יותר מכל לחלום לגעת בכוכבים, הרי שאם ביכולתך לחלום ביכולתך גם להגשים.

כיום, אין משימה כזו היוצאת ליישב כוכבים אחרים. בעיקר כי אין את היכולת הטכנולוגית למרות ההון העתק שנאס"א (לצפייה בתקציב –כאן). אנו מתקדמים בקצב יחסי איטי לקראת יכולות טכנולוגיות ליישוב כוכבים אחרים. לכן, בכדי לייצר את הטכנולוגיה עלינו להשקיע בחינוך לאנשים חולמים, לייצר מערכת חינוכית המתבססת על יצירתיות, למידת מדעים עם למידת מדעי החברה והרוח בדרך המתאימה לעידן החדש. 

עלינו ליצור אדם לומד מזן חדש, אדם חולם ומגשים.

כל זאת מתחיל ברעיון, בחלום.

תנו לילדים לצפות בכוכבים, תאפשרו להם לחלום.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה