עברתי דירה - https://learntech.co.il

החל מפברואר 2019, החלטתי להפסיק לעדכן את הבלוג ולעבור לפלטפורמה רחבה יותר.  מוזמנים לאתר החדש שלי - לחצו כאן  #טכנולוגיותלמידה, #ק...

יום שישי, 24 ביוני 2016

מרעידת אדמה לצונאמי: בריטניה בחרה לעזוב את האיחוד האירופי וראש הממשלה מתפטר, מה עכשיו?

בריטניה בחרה לעזוב את האיחוד האירופי, ראש הממשלה הבריטי דויד קמרון התפטר זה עתה בפתאומיות בנאום דרמטי, מה ההשפעה על מדינות אחרות? האם בריטניה הגדולה כבר לא תהיה גדולה?  האם אין מקום לחלומות על איחוד בן בני האדם?

מה זה ברקזיט


בריטניה בחרה לעזוב את האיחוד האירופי - Brexit ברקזיט. 

מה זה ברקזיט? 

היום (24.6) תוצאות משאל העם ה-'brexit'  (Britain exit ) 'היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי' הם 52% בעד עזיבה לעומת 48% של הישארות באיחוד האירופי. חלום האיחוד האירופי על אירופה חזקה ומאוחדת מתנפץ עם תוצאות משאל העם. האיחוד האירופי מורכב מ-28 מדינות ופועל מזה 40 שנה כגוש אחיד. בדומה לארה"ב ישנו מטבע אירופי, ניתן לנדוד בין מדינות ללא צורך בוויזת עבודה, סחורות ושווקים חופשיים בין המדינות.

האזרחים הבריטיים הביעו את רצונם לעזוב את האיחוד, ישנן טענות רבות מצידם שכמות ההגירה אל בריטניה פוגעת בבריטים, ישנה פגישה קשה בקשת שירותים אשר המדינה מספקת לתושבים, ישנן הגבלות רבות שמטיל האיחוד האירופי על בריטניה במסחר עם מדינות אחרות דבר הפוגע רבות באזרחים הבריטיים. התושבים מספקים שלל סיבות נוספות ותהליך העזיבה נתמך רבות על ידי מנהיג ukip נייג'ל פראג'.

ראש הממשלה דויד קמרון מתפטר בהודעה דרמטית

דויד קמרון ראש הממשלה הבריטי הודיע על התפטרותו. לדעת רבים זהו צעד לא אחראי אשר יוצר טלטלה נוספת בשווקים ואי יציבות של בריטניה, ההשפעות העיקריות הניכרות כעת הם בשווקים הכלכליים המושפעים מכל אמירה וניתן לראות את המדדים משתנים בהתאם.

ההשפעות על מדינות חברות באיחוד האירופי

מדינות רבות נפגעות מהדרך הכלכלית בה האיחוד האירופי פועל, הנפגעת המרכזית ביותר כיום היא ספרד (לפניה יוון). ישנן מדינות נוספות הנתקלות בקשיים כלכליים אבל לא רק קושי כלכלי, הסיבות הן סיבות מהותיות כמו הרצון להחליט בעצמן על תהליכי הגירה, מדיניות חוץ, נושאים שונים אחרים. האיחוד האירופי 'כופה' את מדיניותו על המדינות החברות בו. עזיבת בריטניה, אחת החברות החזקות ביותר באיחוד האירופי יוביל לשרשרת אירועים שכלל הנראה תסתמן בצורך של האיחוד האירופי לייצר 'חופש' למדינות החברות בו או שאיחוד יראה אותן עוזבות כפי שתושביי בריטניה בחרו.


מה זה ברקזיט?


האם 'בריטניה הגדולה' תקטן?

'בריטניה הגדולה' מכונה כך בגלל האיחוד שלה עם סקוטלנד וויילס ואיים קטנים נוספים, אך השינויים הקורים כעת אולי יובילו לפירוקה של 'בריטניה הגדולה'. תושבי סקוטלנד ערכו לא מזמן משאל עם האם להישאר חלק מבריטניה והמשאל הראה שכ-60% מעוניינים להישאר עם בריטניה. למרות שמרבית מתושבי בריטניה מעוניינים לעזוב את האיחוד האירופי, יותר מ-60% מתושביי סקוטלנד מעוניינים להישאר באיחוד האירופי . המחלוקת הזו עלולה להוביל לכך שסקוטלנד תיפרד מבריטניה במטרה להישאר באיחוד האירופי – הקולות הללו החלו להישמע.

תהליך העזיבה של בריטניה

משאל העם יוצר תהליך המפעיל את סעיף 50. שאומר כי החל מעכשיו יש שנתיים של משא ומתן של בריטניה עם האיחוד האירופי שבסופו יש להחליט באם להישאר או לא. "תהליך משא ומתן יוביל לפי דעתי לתהליך שיוביל לשינויים מהותיים באיחוד האירופי, ישנן שתי סוגי מדינות באיחוד האירופי ועל האיחוד לתת חופש פעולה למדינות הפועלות בתוכו. נצטרך לראות לאן משא ומתן יוביל ומשם נוכל לדעת את עתידה של אירופה" לורד קונארד בלאק.

מה ההשפעה על ישראל?

איננו יכולים להבין את ההשפעה על ישראל בשלב הזה, אך ניתן להבין כי איחוד אירופי מפולג ומחולק בדעותיו הוא איחוד אירופי חלש. אם קרנו וכוחו של האיחוד ירד, יהיה ניתן לראות עלייה של מדינות אחרות שכבר צוברות כוחות משמעותיים, מדינות כמו: רוסיה וסין. חיזוק הקשרים עם כוחות מזרחיים נראה חשוב ומשמעותי בתקופה הזו.

החלום על האיחוד האירופי נמוג?

החלום האירופי מתמוגג לנוכח עזיבתה של מדינה חזקה ומשמעותית כמו בריטניה. יהיו כאלה שיגידו שזו מדינה אחת מיני רבות ואירופה תשרוד את השינוי. הישרדותה של אירופה בטווח הקצר אינה מוטלת בספק אבל את הרעיון לעצמאות וקבלת החלטות באופן עצמאי האיחוד האירופי לא ישרוד. בחירתו של העם הבריטי מראה כי הוא אינו מוכן 'להכיל' החלטות הפוגעות בעם הבריטי לטובת האיחוד האירופי.

החלטת העם הבריטי מדגישה כי מדינות בעלות כלכלות חזקות אין להן שום צורך באיחוד האירופי, לא צורך ולא רצון להישאר בו. ההרגשה שהאיחוד 'מעכב' את העם הבריטי ומדיניות ההגירה פוגעת במדינה הבריטית היו הסיבות המרכזיות לתוצאות שנתקבלו במשאל. תוצאות אלו גררו עימם את התפטרות ראש הממשלה הבריטי וגם יצרו תנודות בשווקים העולמיים. אני בטוח כי שזוהי רק ההתחלה. 

האם יש רצון ויכולת שמדינות חזקות עם כלכלה יציבה יתמכו במדינות חלשות יותר אפשרי? האם נוכל לשאוף לאנושות מאוחדת וחזקה יותר? האם אפשר לשפוט את החלטת העם הבריטי? אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות. 

#ברקזיט #brexit  #גיימסקמרון #נייגלפארג #בוריסגונסון #גרמיקורבין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה